Friss topikok

  • mente: @Squall: Csak egy jó tanács. Ha már szó szerint átveszel valamit egy könyvből (John és Mary Gribbi... (2015.04.08. 22:04) Inverz négyzetes szabály
  • Squall: Igen, elírás történt, és köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmem. Javítva. (2011.05.09. 16:47) A fény útja
  • hoffmann: Számomra furcsa, hogy a gravitációval kapcsolatban valakinek ezek jutnak először az eszébe. Elmond... (2011.04.13. 22:30) Gravitáció
  • willem: Szia Squall! Nagyon érdekesek az írásaid, most olvasgatom őket, szerencsére meg is értettem eddig ... (2010.09.08. 17:51) Az elektromágneses kölcsönhatások természete
  • Dercsár: Ez tényleg jól szemlélteti a kvantumfizikusok helyzetét - a példában ők a Twilóiak. Azonban úgy vo... (2010.05.13. 23:53) A láthatatlan futball-labda

Fizika

Filozófia

Szabó Lőrinc: Dzsuang-Dszi Álma

Squall 2007.12.26. 10:08

Kétezer évvel ezelőtt dsuang dszi,
a mester, egy lepkére mutatott.
- álmomban - mondta - ez a lepke voltam,
és most egy kicsit zavarban vagyok.

- lepke - mesélte -, igen, lepke voltam,
s a lepke vígan táncolt a napon,
és nem is sejtette, hogy ő dsuang dszi...
és felébredtem... és most nem tudom

most nem tudom - folytatta eltűnődve -,
mi az igazság, melyik lehetek:
hogy dsuang dszi álmodta-e a lepkét
vagy a lepke álmodik engemet? -

én jót nevettem: - ne tréfálj, dsuang dszi!
ki volnál? te vagy: dsuang dszi! te hát! -
ő mosolygott: - az álombeli lepke
épp így hitte a maga igazát! -

ő mosolygott, én vállat vontam. aztán
valami mégis megborzongatott,
kétezer évig töprengtem azóta,
de egyre bizonytalanabb vagyok,

és most már azt hiszem, hogy nincs igazság,
már azt, hogy minden kép és költemény,
azt, hogy dsuang dszi álmodja a lepkét,
a lepke őt és mindhármunkat én.

Címkék: irodalom

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://squall.blog.hu/api/trackback/id/tr96275247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rihárdó · http://rihardo.blog.hu 2008.06.21. 10:44:58

Óh, hát ezt nagyon szeretem. Annak idején Szabó Lőrincnek is nagy szerepe volt abban, hogy az Útra lépjek.
Már persze Szabó Lőrinc csak tolmácsolta a keleti bölcsességeket, hozzám is így jutott el. Hála neki!

Squall 2008.06.21. 13:33:46

Milyen útra? (tényleg érdekel)

Rihárdó 2008.06.21. 22:41:12

Arra az Útra, amin az ember megismeri önmagát.
Ez tudom, elég tág téma, sok mindent felölel, de szívesen beszélgetek róla, ha persze érdekel.

Squall 2008.06.25. 11:04:53

Igen, érdekel. Persze nem azért, mert én is járni szeretnék rajta, hanem pusztán "tudományos" érdeklődésből. Az ilyen belső késztetések is az emberi viselkedésforma részét képezik, akár meg tudjuk magyarázni őket, akár nem.

Rihárdó · http://rihardo.blog.hu 2008.06.25. 12:32:54

Hát nekem az első meglepő dolog az volt, amikor megtudtam, hogy mindenki az úton jár. Csak más kérdés, hogy az ember tudatos-e, vagy sem!

Engem ugyanúgy érdekelnek azokat a tudatosodási folyamatok, amik a hagyományból jönnek (ezek számomra érthetőbbek!), de a tudományos módszerekkel is foglalkoztam.
Pl. biztosan ismered Jung "szinkronicitás" fogalmát. Na, számomra az egy pontja annak, ahol a tudomány és a hagyományban leírtak találkoztak. De Jung nagyon sok tudományos fogalmat értelmezett át a témában.

A lényeg az, hogy egymagában a tudomány és egymagában a hagyomány sem vezet eredményre, hanem a kettő szintézisében van a kulcs.
Sőt, valójában csak az vezet eredményre, amit az ember sokat gyakorol...

Squall 2008.06.25. 12:53:35

Amennyire tudom a szinkronicitás még a természettudományok tágabb körébe sem fér bele, így nem tartom szerenssés példának, de értem, mire szeretnél kilyukadni:)

Zsolt 2008.06.25. 13:27:28

Én nem igazán értem, mi köze a szinkronicitásnak a hagyományokhoz...meg hogy egyáltalán mit értünk itt "hagyomány" alatt? :)

Rihárdó · http://rihardo.blog.hu 2008.06.25. 13:30:52

Hagyomány: Keleti tanok, ókori bölcsességek, keresztény-zsidó bölcsességek, stb összefoglalása.
Jung egy olyan dolgot próbált megmagyarázni, amit mi "véletlen"-nek gondulunk, amire a magyarázat már megvolt a hagyományban, azt akarta a mi nyugati kulturánknak tolmácsolni.

Mondjuk nem tudom, hogy a szinkronicitást mennyire veszi komolyan a tudomány, de szerintem nem nagyon, minthogy semmi olyan dolgot, ami a tudománytól kissé elvonatkoztat.

Zsolt 2008.06.25. 14:48:45

Hát, én csak annyit tudok a szinkronicitásról, hogy bizonyos történések különös egybeesése - amit ez esetben nem a "véletlennel" magyarázunk meg...
Ugyanakkor nekem az a véleményem erről, hogy a dolgok ilyesféle egybeesése csak attól lesz "különleges", ha mi különleges jelentőséget tulajdonítunk neki - egyébként lehet, hogy elsiklanánk egy ilyen eset fölött és észre sem vennénk.
Például a mi családunkban volt egy ilyen még régebben, hogy meghalt egy közeli ismerősünk, és akkor egy pillanatra a villany fénye megremegett - de lehetséges, hogy máskor is volt már ilyen, erre csak azért figyeltünk fel annyira, mert összefüggést kerestünk a haláleset és a fény között...

Rihárdó · http://rihardo.blog.hu 2008.06.25. 15:54:54

A lélek ilyenkor érzékenyebb, megváltozik az érzékelés is. Nekem száz ilyesmi esetem volt, amit kategorizálni tudnék a nevetséges babonától kezdve a "mennyországban töltött napig", de szerintem közelebb áll a misztikához a dolog, mint a tudományos elgondolásokhoz, annak ellenére, hogy mindenkivel fordulnak elő ilyen esetek.

Zsolt 2008.06.25. 16:15:31

Hát nem tudom, szerintem nem sok tudomány kell ehhez, inkább egy kis logika, valamint a megérzésem is azt súgja, hogy ezek a csodás egybeesések legtöbbször a véletlen művei...de közben, lehet hogy nem :)

Rihárdó · http://rihardo.blog.hu 2008.06.25. 17:19:18

A "véletlen" szó azt sugallja, mármint értelmileg, hogy ez olyan, amit nem "véltél" volna, és mégis megtörténik. Nem szól mellette semmi logika, de ha összerakod néha a "véletlenek" sorozatát, igen érdekes dolgokra mutathat rá.

Squall 2008.06.25. 18:15:24

"Elvonatkoztatott", mert nem lehet szakszerűen dokumentált, pontosan, hiteles tanúk által megfigyelt módon bizonyítani...

Zsolt 2008.06.25. 19:00:43

A "véletlen" szó által sugallt jelentésnek némiképp ellentmond, hogy összefüggéseket keresünk a "véletlenek" között, nem?

Rihárdó · http://rihardo.blog.hu 2008.06.25. 21:25:50

Most az éles logikával üssek ki a létezésemből egy olyan segítséget, (ami számtalanszor utat mutatott nekem), csak azért, mert lehet hogy ellentmondásos? :)

Rihárdó · http://rihardo.blog.hu 2008.06.25. 22:45:56

De egyébként beszélgessünk a versről, az sokkal érdekesebb, mint egy fogalom, ami megfoghatatlan, mint egy lepke :)

Zsolt 2008.06.25. 23:12:38

Nekem ez a vers annyira nem tetszik, sokkal jobban szeretem az eredetit :)

Rihárdó · http://rihardo.blog.hu 2008.06.25. 23:38:41

Tudom, hogy feldolgozás ez a változat, az eredetije valami kínainak, csak nem emlékszel, hogy olvastam volna.
Mondjuk a lényeg ebbe is benne van:)

Squall 2008.06.26. 09:15:01

Nekem is jobban etszik ez mint az eredeti (Zsolt egyszer belinkelti Frus blogjában).

Zsolt 2008.06.26. 12:47:42

"Csuang-ce egyszer azt álmodta, hogy repkedő pillangó, boldog és egészséges és azt se tudta, hogy ki az a Csuang-ce. Amikor felébredt, ismét igazi és valóságos Csuang-ce lett. Most igazán nem tudom, Csuang-ce álmodta, hogy pillangó, vagy a pillangó álmodta, hogy Csuang-ce. Pedig Csuang-ce és a pillangó között bizonyosan van különbség. A dolgok így meg tudnak változni."

Valószínű nekem azért tetszik jobban, mert előbb olvastam ezt a változatot :)

Rihárdó · http://rihardo.uw.hu 2008.06.26. 22:00:33

"Csuang-ce álmában pillangó lett
és Csuang-céről semmit sem tudott
íme a Lét íly könnyen alakul
a változások határtalanok."

(Po Csü Ji)

Ja, a Sziámi verskötet elején van:)

Arról van szó, hogy van Valaki, aki Csuang-cévé tud válni, és pillangóvá is tud válni.
Legyen áldott :)
süti beállítások módosítása